Niemiecka firma Martin Bauer została założona ponad 90 lat temu i nigdy nie straciła z oczu swoich tradycyjnych wartości, takich jak jakość, odpowiedzialne zaopatrzenie i miłość do przyrody. Jednocześnie firma Martin Bauer przez ostatnie dziewięć dekad stale się rozwijała. Wyjątkową uwagę skupiono przy tym na innowacyjności i kreatywności, które umożliwiają opracowywanie rozwiązań dla udanych, przyszłościowych produktów. Od późnych lat 60-tych firma polega na różnych rozwiązaniach inżynierii procesowej i systemach Hosokawa Micron Group. Efekty tego partnerstwa między dwiema podobnie myślącymi globalnymi firmami wyraźnie pokazują, że wieloletniość nie oznacza zastoju, jeśli chodzi o sukces biznesowy.
Mielenie herbaty w Martin Bauer
Wieloletnie partnerstwo ze wspólnym zaangażowaniem w jakość i innowacjeDla nas Hosokawa jest wiodącym dostawcą, zarówno pod względem technologii, jak i jakości. Zawsze, gdy stawiamy najwyższe wymagania naszym maszynom, wiemy, że możemy polegać na Hosokawa.
Thomas Weber, Head of Process Engineering w Martin Bauer
Z miłością i pasją do natury, firma Martin Bauer GmbH & Co. KG od 1930 roku jest symbolem fachowej wiedzy w dziedzinie produktów botanicznych. Początki były skromne – 28-letni Martin Bauer założył na bawarskiej prowincji fabrykę przetwarzającą zioła, która odtąd nieustannie się rozwijała. Dziś ma pozycję międzynarodową: Ponad 2500 pracowników pracuje w ponad 20 lokalizacjach na całym świecie, generując skonsolidowaną roczną sprzedaż w wysokości ponad 550 milionów euro. Jednym z elementów tego sukcesu jest odpowiedzialne pozyskiwanie wysokiej jakości składników roślinnych, takich jak mięta pieprzowa, hibiskus, rooibos i mate. Surowce te są przetwarzane na liczne produkty przy użyciu ściśle regulowanych, certyfikowanych procesów i dostarczane do klientów Martin Bauer. Należą do nich producenci herbat i innych napojów, żywności, pasz dla zwierząt, kosmetyków i produktów farmaceutycznych.
Jednak w dzisiejszym dynamicznym świecie sama jakość nie wystarczy do osiągnięcia długoterminowego sukcesu. Firma nie może stać w miejscu, ale musi wciąż się rozwijać i dostarczać niestandardowe rozwiązania, które spełnią obecne i przyszłe potrzeby klientów. W firmie Hosokawa Micron Group Martin Bauer znalazł podobnie myślącego partnera dla swojego innowacyjnego i zorientowanego na przyszłość podejścia. "Nasz pierwszy mieszalnik sprzedaliśmy Martinowi Bauerowi już w latach 60-tych, więc mamy długą wspólną historię" - mówi Daan Goris, Team Manager Food w Hosokawa Micron B.V. w Holandii. Podobnie jak Martin Bauer, Hosokawa Micron Group jest również reprezentowana na całym świecie i posiada oddziały zajmujące się badaniami, rozwojem, produkcją i serwisem w Azji/Oceanii, Ameryce Północnej i Południowej oraz Europie.
"Pracuję w Martin Bauer od ponad 22 lat, a moje relacje z Hosokawa Micron Group zawsze były prawdziwie partnerskie. Niektórych pracowników znam niemal przez całe moje życie zawodowe" - mówi Thomas Weber, Head of Process Engineering w Martin Bauer. "Kiedy pracuje się razem przez tak długi czas, istnieje prawdziwe zrozumienie naszych potrzeb i standardów. Hosokawa wie, co jest dla nas ważne, nie musimy nawet wyraźnie o tym wspominać".
"Dla nas Hosokawa jest wiodącym dostawcą, zarówno pod względem technologii, jak i jakości. Zawsze, gdy stawiamy najwyższe wymagania naszym maszynom, wiemy, że możemy polegać na Hosokawa. Używamy dużej liczby mieszalników i młynów w naszych zakładach, od Polski przez Turcję aż po Niemcy", kontynuuje.
Zmniejszenie ilości odpadów
Niektóre z tych maszyn pochodzą od niemieckiej firmy Hosokawa Alpine AG i są wykorzystywane na wczesnych etapach produkcji firmy Martin Bauer. "W produkcji herbaty, która stanowi większość naszej działalności, doceniamy to, że młyny można łatwo dostosować do różnych produktów, są łatwe w utrzymaniu i nie zużywają się" - dodaje Weber.
"Podczas mielenia herbaty ważne jest, aby unikać drobnego pyłu, ponieważ nie można go wykorzystać i staje się on produktem odpadowym", wyjaśnia Benedikt Kapinos, Senior Sales Manager w dziale Food w Hosokawa Alpine AG. "Maszyny Hosokawa zostały zaprojektowane tak, aby zminimalizować ilość pyłu powstającego podczas procesu rozdrabniania".
Wysokie wymagania dotyczące technologii mieszania
Kolejnym etapem procesowym w Martin Bauer jest mieszanie. Według Gorisa należy wziąć pod uwagę kilka aspektów, zwłaszcza gdy trzeba przetworzyć różne składniki w mieszankę herbaty. "Podobnie jak w przypadku mielenia, chodzi przede wszystkim o to, by równomierne wymieszać składniki bez wytwarzania pyłu. Niektóre składniki są bardzo wrażliwe, więc proces mieszania musi być bardzo delikatny, aby zachować ich unikalne właściwości. I wreszcie, co nie mniej ważne, skład musi być jednorodny i jednolicie dokładny" - mówi Goris. "Wszystko to nakłada wysokie wymagania na technologię mieszania, aby zapewnić najlepszą jakość końcową. Dzięki niskiej intensywności mieszania nasze mieszalniki stanowią tu idealne rozwiązanie. Ponadto są one dostępne w kilku rozmiarach, dzięki czemu Martin Bauer może elastycznie dostosować każdy proces mieszania do odpowiednich ilości" - dodaje.
Wspólny nacisk na zrównoważony rozwój
Firmy Martin Bauer i Hosokawa łączą wspólne wartości - tworząc silny fundament ich wspólnej historii. "Wszyscy możemy czerpać z kilkudziesięciu lat doświadczenia. Firma Martin Bauer została założona 90 lat temu, Hosokawa Micron B.V. świętuje swoje stulecie w 2023 roku, a Hosokawa Alpine istnieje od 125 lat", mówi Kapinos. "Poza tym zdecydowanie mamy podobne wartości korporacyjne i pod wieloma względami ten sam sposób myślenia" - kontynuuje.
Jedną z takich wspólnych wartości jest zrównoważony rozwój, traktowany priorytetowo przez obie firmy. "Niezależnie od tego, czy chodzi o cięcie, mielenie czy mieszanie - wszystkie technologie Hosokawa zostały opracowane zgodnie z najwyższymi standardami i zaprojektowane pod kątem zminimalizowania zużycia energii" - mówi Goris. "Mamy również różne własne projekty zrównoważonego rozwoju, na przykład 4500 m2 ogniw słonecznych na dachu hal produkcyjnych Hosokawa Alpine. W Doetinchem zmniejszyliśmy zużycie energii dzięki oświetleniu LED i nowemu scentralizowanemu systemowi sprężonego powietrza, a także uruchomiliśmy różne inicjatywy mające na celu zmniejszenie śladu CO2 naszego głównego procesu inżynierii mechanicznej. Na przykład zmodernizowaliśmy nasze maszyny CNC, usprawniliśmy wewnętrzną logistykę i zrestrukturyzowaliśmy sieć łańcucha dostaw maszyn i części zamiennych. Ponadto nasz certyfikat zarządzania środowiskowego ISO 14001 pomaga nam wspierać inicjatywy zrównoważonego rozwoju firmy Martin Bauer".
W 2020 roku firma Martin Bauer opublikowała swój pierwszy raport zrównoważonego rozwoju, który dokumentuje krótko-, średnio- i długoterminowe cele, a także szeroki zakres działań w obszarze zrównoważonego rozwoju. Za swój raport zrównoważonego rozwoju firma została niedawno uhonorowana nagrodą Hallbars Sustainability Report Award 2022 w kategorii "Herbata". "Chcemy, aby nasza działalność związana z surowcami roślinnymi z całego świata była prowadzona w harmonii z naturą i dobra dla wszystkich zaangażowanych stron. Aby móc w przyszłości nadal pozyskiwać najlepsze surowce roślinne, musimy zrobić wszystko, co w naszej mocy już teraz - i czerpać korzyści z naszych ukierunkowanych na przyszłość działań" - mówi Katharina Peter, ekspert ds. komunikacji korporacyjnej w Martin Bauer. "Dzięki naszej strategii zrównoważonego rozwoju obraliśmy właściwą drogę, aby przygotować się na przyszłość: the nature network (MB-Holding GmbH & Co. KG) postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2030 roku. Promujemy zrównoważone działanie nie tylko w naszych zakładach, ale także w naszych łańcuchach dostaw".
Wysoka jakość naszych produktów jest jednym z podstawowych czynników stojących za naszym sukcesem biznesowym. Uważamy, że zapewnienie jakości i jej systematyczne podnoszenie to obowiązek wszystkich - nie tylko kierownictwa firmy, ale także pracowników.
Daan Goris, Team Manager Food w Hosokawa Micron B.V./Niderlandy
Kontrola jakości
Kolejnym wspólnym mianownikiem obu firm jest ich silny nacisk na jakość. "W Martin Bauer zarządzanie jakością jest najważniejszym zadaniem. Rozpoczyna się w krajach pochodzenia naszych produktów roślinnych i ciągnie przez wszystkie etapy przetwarzania i transportu, aż do konsumpcji przez naszych klientów. Wywiązujemy się ze spoczywającej na nas, wielkiej odpowiedzialności dzięki konsekwentnej koncepcji jakości i bezpieczeństwa", wyjaśnia Peter. "PhytoLab, niezależne, akredytowane laboratorium analizy roślin, należące do the nature network, monitoruje jakość naszych produktów. Założone w 1993 roku laboratorium bada 200 próbek dziennie i dostarcza informacji na temat jakości i czystości produktów".
Ze strony Hosokawa Micron Group, Goris dodaje: "Wysoka jakość naszych produktów jest jednym z podstawowych czynników stojących za naszym sukcesem biznesowym. Uważamy, że zapewnienie jakości i jej systematyczne podnoszenie to obowiązek wszystkich - nie tylko kierownictwa firmy, ale także pracowników. Nasza polityka jakości opiera się na systemie zarządzania jakością, który jest stale aktualizowany i ulepszany".
Partnerska współpraca
Obie firmy ponadto są świadome znaczenia innowacji dla utrzymania wiodącej pozycji na rynku. Wiedzą także, że mogą osiągnąć najlepsze wyniki, łącząc swoją wiedzę handlową i technologiczną w ramach współpracy partnerskiej. "Rynek spożywczy rozwija się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Konsumenci wiedzą, że to, co jedzą i piją, wpływa na ich zdrowie, nastrój i codzienny poziom energii. Daje to impuls do rozwoju rynku alternatyw dla mięsa i nabiału. Dlatego ważne jest, aby połączyć wartościową i zdrową żywność ze zrównoważoną produkcją" - mówi Weber. "Nasi klienci potrzebują gotowych do użycia rozwiązań, które z kolei wymagają silnego partnerstwa w zakresie badań i rozwoju, aby nadążyć za popytem na nowe produkty, receptury i zastosowania. Eksperci Hosokawa udowodnili, że są niezawodnymi partnerami, zawsze gotowymi do włączenia się do dyskusji i burzy mózgów na temat innowacji Z własnej inicjatywy pytają nas również o nasze potrzeby i wymagania. Buduje to nie tylko podstawę dla ich przyszłego rozwoju, ale także dostarcza nowych spostrzeżeń i pomysłów".
"W Hosokawa z radością będziemy także w przyszłości wspierać różnorodne działania innowacyjne firmy Martin Bauer za pomocą naszych rozwiązań. Jesteśmy przekonani, że nasza współpraca pomoże tej firmie pozostać wiodącym dostawcą w swoim sektorze przez kolejne dziesięciolecia" - podsumowuje Kapinos.